CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO
➔ Piotr Ciuman: Wpływ systemu zasilania w energię budynku jednorodzinnego na jego charakterystykę
energetyczną
DOI: 10.15199/9.2023.5.2
Słowa kluczowe: odnawialne źródła energii, charakterystyka
energetyczna, budynek jednorodzinny, analizy energetyczne
Streszczenie
Z punktu widzenia polityki dekarbonizacji Unii Europejskiej
kluczowe staje się szersze wdrażanie odnawialnych źródeł energii
i zwiększenie efektywności energetycznej sektora budowlanego.
Szczególne znaczenie ma to w przypadku budynków
jednorodzinnych, które w Polsce stanowią 40% wszystkich budynków.
Wśród nich znajdują się budynki starsze, które w najbliższych
latach będą wymagały termomodernizacji. W celu
poprawy ich charakterystyki energetycznej można wykorzystać
energię solarną, energię gruntu, czy energię powietrza w instalacjach
pomp ciepła, kolektorów słonecznych i systemów fotowoltaicznych.
W artykule przedstawiono wyniki wielowariantowych
analiz przeprowadzonych w programie Audytor OZC 7.0
Pro dla istniejącego budynku jednorodzinnego. Uwzględniono
w nich instalacje konwencjonalnych i odnawialnych źródeł energii
na potrzeby systemów ogrzewania i ciepłej wody użytkowej
z uwzględnieniem dostarczenia energii elektrycznej z instalacji
fotowoltaicznej. Przeanalizowano w jakim stopniu poszczególne
warianty wpływają na wartości wskaźników rocznego zapotrzebowania
na energię końcową i pierwotną oraz jednostkowej
wielkości emisji CO2.
➔ Agnieszka Palmowska, Katarzyna Ujma-Wąsowicz, Ryszard Walentyński: A Case Study of Project-Based Learning to Improve MEP Engineering, Architectural and Structural Design for Industry Facility Using BIM Technology
DOI: 10.15199/9.2023.4.1
Słowa kluczowe: modelowanie informacji o budynku (BIM),
Project-Based Learning, studium przypadku, współpraca międzybranżowa
Streszczenie
W edukacji akademickiej coraz popularniejsza staje się metoda
zwana Project-Based Learning. Jej istotą jest to, że studenci nabywają
kompetencje i wiedzę przez samodzielną pracę projektową,
jedynie pod opieką nauczyciela lub nauczycieli. Na Politechnice
Śląskiej metoda ta jest wdrażana od kilku lat. Autorzy niniejszego
artykułu, reprezentujący różne branże: architektoniczną, budowlaną
i instalacyjną, podjęli wraz ze studentami i zaproszonymi
ekspertami temat przeprojektowania istniejącej hali przemysłowej
dla Przemysłu 4.0. Do prac projektowych wykorzystano technologię
Modelowania informacji o budynku (BIM), która jest systematycznie
wdrażana w biurach projektowych, ale wciąż rzadko
stosowana na uczelniach. Studenci opracowali zadany projekt,
aby przeanalizować zalety i trudności zastosowania metody BIM
do projektowania w zakresie współpracy międzybranżowej.
➔ Marian Rubik: Technologia pomp ciepła w transformacji energetycznej ciepłownictwa – wyzwania, zagrożenia i oczekiwania. Część III
DOI: 10.15199/9.2023.4.1
Słowa kluczowe: CAPEX, ciepłownia geotermalna, ciepłownictwo
systemowe, ciepłownia przyszłości, czyste ciepło, efektywny
system ciepłowniczy, LCOH, OPEX, palność i wybuchowość
czynnika, pompa ciepła, potencjał globalnego ocieplenia,
P2G, transformacja energetyczna, V2G
Streszczenie
Tematem artykułu jest rola pomp ciepła jaką one już odgrywają
i odgrywać będą w najbliższej przyszłości, w transformacji
energetycznej ogrzewnictwa i ciepłownictwa. Jest oczywiste, że
bez szerszego wykorzystania pomp ciepła niemożliwa będzie
dekarbonizacja budownictwa, elektryfikacja ogrzewnictwa/ciepłownictwa
oraz uzyskanie statusu efektywnego energetycznie
systemu ciepłowniczego, szczególnie w przypadku systemów
o małej i średniej mocy. Jednak zastosowanie pomp ciepła stwarza
wiele wyznań i zagrożeń nie tylko techniczno- ekonomicznych,
ale także bezpieczeństwa oraz niezawodności eksploatacji
związanych między innymi z czynnikami roboczymi pomp
ciepła i pozyskiwaniem ciepła niskotemperaturowego z dolnych
źródeł. Ponadto parametry ciepła użytkowego wytwarzanego
w pompach ciepła wymuszają istotne zmiany w sieciach przesyłowych
i instalacjach odbiorczych (c.o. i c.w.u.).
DOI: 10.15199/9.2023.5.5
Słowa kluczowe: instalacja grzewcza, ogrzewanie podłogowe,
opinie techniczne, ekspertyza techniczna, rzeczoznawca budowlany,
prawo budowlane
Streszczenie
Tematem artykułu są prace związane z wykonaniem ogrzewania
podłogowego w jednorodzinnym budynku. Autor na zlecenie
inwestora wykonał opinię, której zadaniem była holistyczna
ocena wykonanych robót budowlanych. Celem opinii było potwierdzenie
(lub nie) rzekomych nieprawidłowości jakie zgłosił
inwestor w odniesieniu do wykonanych prac instalacyjnych.
W artykule przedstawiono esencję opinii, przy czym analizie
poddano holistyczne podejście do opiniowania oraz opisano negatywny
kontekst liberalizacji ustawy Prawo budowlane.
WENTYLACJA, KLIMATYZACJA
➔ Ewa Brągoszewska: Ocena efektywności działania oczyszczaczy powietrza stosowanych w wybranym obiekcie edukacyjnym zlokalizowanym na terenie województwa śląskiego
DOI: 10.15199/9.2023.5.1
Słowa kluczowe: bioaerozol, aerozol bakteryjny, jakość powietrza
wewnętrznego, zanieczyszczenia mikrobiologiczne, oczyszczacz
powietrza
Streszczenie:
W Polsce problem mikrobiologicznego zanieczyszczenia powietrza
wewnętrznego do niedawna był ignorowany, lub bagatelizowany,
ale obecnie stał się on przedmiotem szczególnego
zainteresowania. Wynika to m.in. z faktu, iż współczesny człowiek
spędza około 90% doby w pomieszczeniach zamkniętych,
w tym w miejscach nauki. Nieodpowiednia jakość powietrza
wewnętrznego w obiektach edukacyjnych może być przyczyną
szeregu chorób układu oddechowego, ale również obniżenia
wydajności pracy i efektywności przyswajania wiedzy.
Niezwykle istotne jest zatem oczyszczanie powietrza w tego
rodzaju placówkach, a coraz bardziej popularną metodą jest
stosowanie w tym celu przenośnych oczyszczaczy powietrza.
W pracy przedstawiono wyniki pomiarów stężeń aerozolu bakteryjnego
wyizolowanego z powietrza pomieszczeń przedszkola
zlokalizowanego na terenie województwa śląskiego. Próbki
bioaerozolu bakteryjnego pobierano przy użyciu 6-stopniowego
impaktora kaskadowego typu Andersena, ze średnicami odcięcia
7.0, 4.7, 3.3, 2.1, 1.1 i 0.65 μm (Tisch Environmental,
USA). Pomiary wykonano przed uruchomieniem oczyszczaczy
powietrza oraz po ich włączeniu, celem przeprowadzenia badań
efektywności działania stosowanych urządzeń. W trakcie
6-miesięcznych badań wykazano znaczący wpływ oczyszczaczy
powietrza w zakresie usuwania aerozoli bakteryjnych
w analizowanym obiekcie edukacyjnym. Pomimo, iż narażenie
na bioaerozol w badanym przedszkolu nie stwarza bezpośredniego
zagrożenia dla zdrowia ludzi, jednak długotrwała inhalacja
bakterii przez dzieci i personel przedszkolny może być
powodem niekorzystnych skutków zdrowotnych, zwłaszcza
u osób wrażliwych na tego typu zanieczyszczenia powietrza.
Celem zapewnienia odpowiedniej jakości powietrza w badanym
obiekcie edukacyjnym niezbędna jest jego odpowiednia
wentylacja, intensywne wietrzenie oraz dodatkowo stosowanie oczyszczaczy powietrza.